Tanker og baggrund for undervisningsforløbet.

 

(I bunden af denne side findes elevopgaverne, hvis internetforbindelsen evt. skulle være for dårlig til at downloade "Lydkollage"

 

Overordnede mål:  

 

Elevforudsætninger: 

Det er nødvendigt at have elevernes almene IT-forudsætninger for øje, når man planlægger dette forløb. Jeg mener dog, at selve udgangspunktet / idéen kan bruges fra 4. kl.

 

Undervisningsforløbet

 

1) introduktion til undervisningsforløbet – herunder til DSP2 samt til det konstruerede hjælpeprogram.

Tid: 1 lektion

Brug af hjælpemidler: computer + projektor + storskærm. 

 

2) Selvstændigt arbejde ved computeren med programmet.

Eleverne arbejder med programmet DSP2 og henter inspiration, viden samt konkrete opgaver i hjælpeprogrammet ”Lydkollage”. Læreren fungerer som vejleder og konsulent. I løbet af denne fase skal eleverne besvare opgaverne og gemme besvarelserne i en til formålet oprettet fællesmappe på fællesdrevet.

Tid: Min. 5 lektioner (Der kan med fordel bruges en emneuge eller lign. til hele projektet.)

Brug af undervisningsmidler: 1 computer til hver elev med lydkort og hovedtelefoner samt internetadgang. Eleverne kan i mangel af computere gennemføre forløbet 2 og 2. Det kræver en lille splitboks, som kan fordele ”line out” ud til 2 hovedtelefoner (koster 20,- i håndkøb)

På computerne skal der være installeret et java-plugin (software), som kan downloades gratis via www.notam02.no/DSP2 

 

3) Analyse og evaluering.

Eleverne hører hinandens kreationer, som er gemt på fællesdrevet, og analyserer disse. Selve analysedelen er vigtig for at leve op til de overordnede mål. Det er primært i denne proces, at eleverne for alvor konfronteres med hinandens kreationer. Jeg har forsøgt at udvikle en køreklar analysemodel til elektroakustisk musik i folkeskolen - download resultater her.

I evalueringen fokuseres der på anvendelsen af programmet DSP2: hvordan er det at arbejde med, fordele/ulemper. Hvad fik I ud af det? Evalueringen danner basis for klassens videre arbejde med musik. Det er vigtigt for forståelse af dette forløb, at DSP2 kun repræsenterer én indfaldsvinkel til det at skabe musik. I musikfaget arbejder vi med lyd i mange forskellige sammenhænge (det gør eleverne f.eks. også  i forbindelse med filmanalyse, teateropsætning m.m.), og kan da drage nytte af den basisforståelse, som eleverne udvikler i dette forløb. Forståelsen af musik er en konstant fortløbende proces – den kan aldrig afsluttes. Udvalgte kompositioner uploades evt. på klassens hjemmeside, så andre kan høre, hvad den pågældende klasse har arbejdet med.

Tid: 4 lektioner

Brug af undervisningsmidler: samme som pkt. 2.

 

Download en analysemodel til elektroakustisk musik i folkeskolen.

 

Overvejelser omkring digitale undervisningsmidler

 

DSP2

 

DSP2 er skabt af det norske NOTAM, som er en pendant til det danske DIEM (Dansk Institut for Elektroakustisk Musik).

Brugerfladen i DSP er meget overskuelig. Den består af 5 spor, hvorpå brugeren/komponisten vha. musen kan placere små lydpakker, som hver især kan have en varighed af op til ca. 10 sek. Indholdet af disse lydpakker kan stamme fra reallyde, som eleven selv har optaget eller evt. hentet i en lydbank, som læreren har etableret på det lokale netværk. Indholdet af lydpakkerne kan imidlertid også stamme fra selvproducerede syntetiske lyde, som nemt produceres v.hj.a værktøjet ”lyd”. Værktøjet ”lyd” består af elektroniske oscillatorer og er en direkte følge af de teknikker, som blev udviklet i det elektroniske miljø i Köln. Reallydene såvel som de syntetisk producerede lyde kan manipuleres enkeltvis på utallige måder. Alle disse former for manipulering benævnes og svarer til de samme principper, som bruges i det daglige professionelle elektroakustiske univers. Der er en meget tydelig overskuelig sammenhæng mellem DSP og den historiske udvikling, som du kan downloade et resume af her. Idet computeren arbejder med digitale kredsløb, kan eleven arbejde med processer, som tidligere krævede tonsvis af radiorør, transistorer, avancerede synthesizere m.m. Alle disse komplicerede elektroniske kredsløb er tilmed gemt bag en let tilgængelig visuel brugerflade. Eleven/komponisten kan koncentrere sig om at bruge ørerne!

Lydpakkerne placeres på de forskellige spor, hvor de naturligvis kan rykkes rundt, kopieres, panoreres, slettes, reguleres i volumen, videreudvikles m.m. Det hele kan afspilles samtidig, i loops (hvis man vil høre en bestemt del flere gange) eller med fravælgelse af bestemte spor. Det er vigtigt at bemærke, at der i DSP ikke eksisterer parameterindstillinger. Alle lydpakker må derfor bearbejdes enkeltvis med øret som eneste smagsdommer. Da de enkelte lydpakker kun har en maksimal varighed på 10 sekunder, kræver de så få hardwareressourcer, at langt de fleste skoler kan køre programmet. 

Programmet er GRATIS og der er således mulighed for, at eleverne kan arbejde videre med programmet derhjemme, hvis de har lyst. 

 

Arbejdet i DSP" foregår med næsten øjeblikkelig respons (de kan høre det) på det de laver – derved foregår arbejdet procesorienteret. Jeg mener, forståelsen af en bestemt teknik, er et produkt af konkret anvendelse. Computeren hjælper eleven på vej i den kreative proces......

Download en kort gennemgang af den historiske elektroakustiske udvikling, som evt. kan danne baggrundsviden for anvendelsen af DSP2.

 

 

Medi8tor

Medi8tor er det program, som er brugt til at lave hjælpeprogrammet "Lydkollage" - Medi8tor er et dansk koncept.

Hvorfor give eleverne papir, når man kan lave undervisningsmaterialet på skærmen? Helt grundlæggende mener jeg, at man bør begrænse papirforbruget – ”smidvæk-papir” bør erstattes af skærmbaseret materiale. Herved er det også nemmere hele tiden at forbedre / rette  undervisningsmaterialet uden omkostninger – man genererer bare et nyt program, som er klar næste gang eleven kommer.

Mit program giver også en helt anden mulighed for interaktivt arbejde med undervisningsmaterialet, idet eleven nemt via links kan springe rundt i materialet.

 

Forskellige former for undervisningsmateriale tror jeg styrker elevernes kreativitet og varetager i højere grad elevernes forskellighed.

 

Opgaver - de samme som i "Lydkollage"

Opgave 1

Hent nogle lyde ind i DSP2 og forsøg at lave en lille lydhistorie, som fortæller følgende:

En person kommer ind i et rum, bliver forskrækket og skynder sig ud igen.

Gør dig tanker om hvad det er for en person, og hvordan han/hun kommer ind og ud af rummet. Fortæl dette gennem dit valg af lyde. Vis også i lyd, hvordan/hvorfor personen bliver forskrækket.

 

Opgave 2

Prøv at lave dine egne syntetiske lyde. Prøv evt. også at manipulere de lyde, som du arbejdede med i opgave 1. Tænk på "rummet" i opgave 1. Prøv at vise stemningen i dette rum ved hjælp af selvfremstillede syntetiske lyde.

 

Opgave 3

Prøv at tegne!! den lille fortælling fra opgave 1+2. Det kan virke underligt, men gør dig tanker om hvordan lydindtrykkene kan nedfældes på papir. Høje og skarpe kurver kan f.eks. illustrere noget kraftigt og markant, små og bløde kurver kan måske illustrere noget svagt og blødt; prikker nogle meget korte brudte lyde, farvede kasser noget tungt og sammenhængende.....

 

Opgave 4

Lav din egen lydfortælling/udtryk på 60/90 sek. Du bestemmer selv, hvordan du vil arbejde med lyden. Gør dig tanker om fortællingen / udtrykket inden du starter.

 

Hjælpeprogrammet "Lydkollage" lægger desuden op til et analyse og fortolkningsarbejde af de selvproducerede værker.