Tanker og baggrund for undervisningsforløbet.

 

Overordnede mål:  

 

Elevforudsætninger: 

Det er nødvendigt at have elevernes almene IT-forudsætninger for øje, når man planlægger dette forløb. Jeg mener dog, at selve udgangspunktet / idéen kan bruges fra 4. kl.

 

Undervisningsforløbet

 

1) introduktion til undervisningsforløbet – herunder til TU2

Læreren viser nogle af grundprincipperne i programmet, så eleverne har et udgangspunkt for at prøve sig frem.

 

Tid: 1 lektion

Brug af hjælpemidler: computer + projektor + storskærm. 

 

2) Selvstændigt arbejde ved computeren med programmet.

Eleverne arbejder med programmet og besvarer opgaverne, som fremgår af denne hjemmeside. Besvarelserne gemmes på fællesdrevet, så de kan hentes frem fra musiklokalet. Det er vigtigt at fremhæve elevernes mulighed for evt. selv at anskaffe programmet.

 

Tid: Min. 2 lektioner

En computer til hver (evt. hver 2) med tilsluttet høretelefon

 

3) Evaluering.

Eleverne hører hinandens kreationer og der brændes evt. en klassecd. Under evalueringen kan evt. diskuteres hvor den elektroniske musik udspiller sig i samfundet, og hvad den betyder for disse miljøer - det er formodentlig nogle af elevernes egne miljøer. Hvad betyder den for jer? Eleverne bør forholde sig til musikken i deres egen hverdag.

 

Tid: 2 lektioner

En computer med adgang til fællesdrevet og højtalere.

 

Overvejelser omkring digitale undervisningsmidler

 

TU2

 

Tu2 udmærker sig ved at arbejde realtime - der er øjeblikkelig respons (de kan høre det) på det, som ændres – derved foregår arbejdet procesorienteret. Jeg mener, forståelsen af en bestemt teknik, er et produkt af konkret anvendelse. Idet programmet i høj grad anvender loops (musikken kører i ring) er der en stor grad af samhørighed med den musikform, som i daglig tale kaldes "rummusik". Man træder med programmet således ind i et musikalsk rum, som man har mulighed for at ændre.

 

Programmet skal ikke installeres! Dette er en kæmpefordel idet man blot placerer programfilerne i en mappe på fællesdrevet og derefter blot lader eleverne aktivere start-filen fra hver deres computer. Husk at have programfilerne på en ekstra cd, hvis en elev kommer til at slette mappen på fællesdrevet!! Jeg har prøvet at have op til 12 computere kørende fra den samme fælles mappe uden problemer (man kunne jo også lægge mappen to steder på fællesdrevet...)

 

Problemer med trommelydene

 

Fremkommer der en stifinder-dialogboks, når du forsøger at definere trommelydene.....

Find mappen TU2 på computeren. Dobbeltklik på Packs og dobbeltklik på tu2.pk2 i højre side. Herefter skulle problemet være løst.....