Tanker og baggrund for undervisningsforløbet.

 

(I bunden af denne side findes elevopgaverne, hvis internetforbindelsen evt. skulle være for dårlig til at downloade "Gang i noderne"

 

”Fortæl mig det – og jeg hører det;   vis mig det – og jeg ser det;

lad mig gøre det – og jeg forstår det……”

 

Overordnede mål:

Målet er, at eleverne:

-                      udfolder sig skabende indenfor de musiske rammer.

-                      udvikler kendskab til og forståelse for noden som skriftsprog

 

Elevforudsætninger: 

Det er nødvendigt at have elevernes almene IT-forudsætninger for øje, når man planlægger dette forløb. Jeg mener dog, at selve udgangspunktet / idéen kan bruges på mange klassetrin.

 

Undervisningsforløbet (3 faser)

 

1) introduktion til undervisningsforløbet – herunder til Finale Notepad samt til det konstruerede hjælpeprogram.

Tid: 1 lektion

Brug af hjælpemidler: computer + projektor + storskærm. På computeren skal ”Finale Nodepad” være installeret.

 

2) Selvstændigt arbejde ved computeren med programmet.

Eleverne arbejder med programmet Finale Notepad og henter inspiration, viden samt konkrete opgaver i hjælpeprogrammet ”Gang i noderne”. Læreren fungerer som vejleder og konsulent. I løbet af denne fase skal eleverne besvare opgaverne til deres niveau og lægge besvarelserne på fællesdrevet.

Tid: 2 dobbeltlektioner (efter behov, elevforudsætninger, niviau m.m.)

Brug af undervisningsmidler: En computer til hver med lydkort og hovedtelefoner samt internetadgang.. Eleverne kan i mangel af computere gennemføre forløbet 2 og 2. Det kræver en lille splitboks, som kan fordele ”line out” ud til 2 hovedtelefoner (koster 20,- i håndkøb)

På computerne skal ”Finale Nodepad” være installeret.

 

3) Fremvisning og evaluering.

Eleverne hører hinandens kreationer (måske synger vi én af de nykomponerede melodier), som er gemt på fællesdrevet, og forløbet evalueres. I evalueringen fokuseres der på anvendelsen af programmet Finale Notepad: hvordan er det at arbejde med, fordele/ulemper samt på selve nodeindlæringsprocessen: Hvad fik I ud af det? Evalueringen danner basis for klassens videre arbejde med musik. Det er vigtigt for forståelse af dette forløb, at Finale Notepad kun repræsenterer én indfaldsvinkel til arbejdet med musik og noder. I musikfaget arbejder vi med noder i mange forskellige sammenhænge, og kan da drage nytte af den basisforståelse for noderne, som eleverne udvikler i dette forløb. Forståelse af musik og noder er en konstant fortløbende proces – den kan aldrig afsluttes. Udvalgte kompositioner uploades eventuelt på klassens hjemmeside, så andre kan se, hvad den pågældende klasse har arbejdet med.

Tid: 2 lektioner

Brug af undervisningsmidler: 1 computer med højtalere.

Overvejelser omkring digitale undervisningsmidler

 

Jeg har valgt at inddrage 2 programmer i forløbet – Finale Notepad og Medi8tor. Ud fra elevernes synsvinkel bruges Finale Notepad aktivt, idet de her skal skabe og bearbejde noget. Medi8tor, som jeg har brugt til at udarbejde et hjælpeprogram, fremstår derimod passivt for eleven, da det udelukkende har som formål at formidle inspiration, viden og opgaver.

 

Finale Notepad

Finale er et fuldt udbygget nodeprogram, som er kendt af såvel amatører som professionelle. Programmet adskiller sig ved at have en gratis version (Finale Notepad), som trods brugerbegrænsninger godt kan anvendes i pædagogisk sammenhæng.

Der er således mulighed for, at eleverne kan arbejde videre med programmet derhjemme, hvis de har lyst. Programmet kan frit downloades og fylder ca. 3 mb. Arbejdet med programmet kan videreudvikles og kan være til stor hjælp i forbindelse med skriftlig musik.

En vigtig detalje ved netop Finale Notepad er også, at de udarbejdede kompositioner let kan distribueres på internettet. og eleverne kan evt. også aflevere via mail osv.

 

Det geniale ved inddragelse af Finale Notepad i dette forløb er efter min opfattelse, at eleverne kan arbejde individuelt og med øjeblikkelig respons (de kan høre det) på det de laver – derved foregår arbejdet procesorienteret. Jeg mener, forståelsen af en bestemt teknik, her nodeteknikken, er et produkt af konkret anvendelse. Computeren hjælper eleven på vej i den interaktive proces, idet programmet eliminerer eventuelle fejlteknikker (den accepterer ikke forkert nodeskrivning).

Desuden giver anvendelsen af programmet bedre muligheder for undervisningsdifferentiering end klasserumsbaseret nodelære. 

 

Til sidst anser jeg det for væsentligt, at programmet er gratis. Derved er det billigt for skolen og gør det muligt for eleverne at bruge programmet derhjemme.

 

 

 

Medi8tor

Medi8tor er det program, som er brugt til at lave hjælpeprogrammet "Gang i noderne" - Medi8tor er et dansk koncept.

Hvorfor give eleverne papir, når man kan lave undervisningsmaterialet på skærmen? Helt grundlæggende mener jeg, at man bør begrænse papirforbruget – ”smidvæk-papir” bør erstattes af skærmbaseret materiale. Herved er det også nemmere hele tiden at forbedre / rette  undervisningsmaterialet uden omkostninger – man genererer bare et nyt program, som er klar næste gang eleven kommer.

Mit program giver også en helt anden mulighed for interaktivt arbejde med undervisningsmaterialet, idet eleven nemt via links kan springe rundt i materialet.

 

Forskellige former for undervisningsmateriale tror jeg styrker elevernes kreativitet og varetager i højere grad elevernes forskellighed.

 

De ”alternative opgaver”, som omtales i "Gang i noderne" er vigtige i et IT-undervisningsforløb. I praksis kan mange elevers tid pludselig blive spildt pga. pludselig opståede flaskehalse. ”Alternative opgaver” har derfor udover deres faglige relevans det formål, at de kan bearbejdes af eleven, hvis man pludselig ”kører fast” i nodeprogrammet og ikke kan få øjeblikkelig lærerhjælp. Dermed skulle de alternative opgaver gerne være et seriøst modtræk mod elevers til tider nytteløse søgning på nettet, så snart de ikke kan komme videre med deres konkrete opgave.

 

Opgaver til arbejdet med "Finale Notepad" (De samme som i "Gang i noderne)

Begynderopgaver

Opgave 1

Prøv at lave din egen lille melodi. Den behøver ikke at være ret lang. Hvis du ikke synes, at den er go', så prøv at ændre lidt på den. Hvis du har mulighed for det, så gem den, når du er færdig.

 

Opgave 2

Nodelinierne indeholder, som du kan se, nogle tomme takter inden du går i gang

med at skrive noder. Hvor mange noder kan der være i sådan en takt? Undersøg mindst 3 slags noder og noter dine iagttagelser på et stykke papir (bemærk hvilke typer af noder du undersøger).

 

Opgave 3

Åbn sangen "Mester Jacob"

Find fejlene og ret dem! Gem resultatet.

Gå evt. tilbage til opgave 1 - er der noget, der kunne være bedre?

Opgaver for øvede

Opgave 4

Åbn sangen "Marken er mejet"

Færdiggør sangen og gem resultatet.

 

Opgave 5

Vælg en nem børnesang og forsøg at skrive den på noder. Hvis du har mulighed for det, så gem sangen, når du er færdig.

 

Opgave 6

Lav et talekor ud fra følgende tekst:

"Rejer, fedt gir' tørre hornhinder - filipenser,

pandekager ligger for fladt i maven,

sødt er syndigt, surt er farligt, salt forkorter livet"

Talekoret må gerne indeholde flere stemmer. Og du må gerne eksperimentere med partituropsætningen i programmet, så du f.eks. benytter trommer (drums) i stedet for stemmer. Det gør det sjovere at høre på.